COURSE / DERS
ARCH 2036
DIAGRAMMING AND DATA VISUALIZATION IN ARCHITECTURE
Mimarlıkta Diyagram ve Veri Görselleştirme
INSTRUCTORS / DERS YÜRÜTÜCÜLERİ
İpek EK, Deniz ENGİN, Ömercan BAKAN
STUDENT / ÖĞRENCİ
Ahmet OKUŞ, Beril ERİKÇİ
PROJECT DESCRIPTION / PROJE TANIMI
ARCH 2050 Diagramming and Data Visualization in Architecture is an elective course in the sixth semester of the architectural curriculum at Yaşar University. The course aims to structure a collaborative design environment open to welcoming academicians and designers from different disciplines to make further theoretical discussions and design practices embracing interdisciplinary perspectives.
Regarding this structure of the course, students learn the fundamentals of data visualization, creating diagrams, storyboards, and architectural/urban representations as well as specific methods of visual narrations for architects.
The course curriculum is mainly based on learning and improving the techniques of cognitive mapping, diagramming, sketching, and supportive hands-on and digital exercises related to architectural and urban contexts.
Within this scope, in the final project, the students designed a narration/scenario comprising the adventure of a character they created for their own projects of the architectural design studios.
Besides, they also designed a logbook in booklet format, which comprised the archive of the students’ term works arranged regarding a narration designed visually and verbally by themselves.
ARCH 2050 Mimarlıkta Diyagramlama ve Veri Görselleştirme, Yaşar Üniversitesi mimarlık müfredatının altıncı döneminde verilen seçmeli bir derstir. Dersin amacı; farklı disiplinlerden akademisyen ve tasarımcıları bir araya getiren, işbirliğine dayalı bir tasarım ortamı oluşturarak kuramsal tartışmaların ve disiplinlerarası tasarım pratiklerinin gelişmesine katkı sağlamaktır.
Bu yapı doğrultusunda öğrenciler; veri görselleştirmenin temellerini, diyagram, storyboard ve mimari/kentsel temsiller oluşturmayı ve mimarlara özgü görsel anlatı tekniklerini öğrenirler.
Ders müfredatı, bilişsel haritalama, diyagramlama, eskiz ve mimari/kentsel bağlamlarda uygulamalı ve dijital egzersizler aracılığıyla bu teknikleri öğrenme ve geliştirme üzerine temellendirilmiştir.
Bu kapsamda dönem sonu projesinde öğrenciler, mimari tasarım stüdyolarındaki kendi projelerine dayanan, oluşturdukları bir karakterin macerasını içeren bir anlatı/senaryo tasarlamışlardır.
Ayrıca, bu anlatıya görsel ve sözel olarak kendilerinin yön verdiği dönem çalışmalarını arşivleyen bir logbook (tasarım günlüğü) kitapçığı da hazırlamışlardır.